Polecany post

,,Szeptem" Becca Fitzpatrick

Tytuł: ,,Szeptem” Autor: Becca Fitzpatrick Wydawnictwo: Moondrive Tłumaczenie: Paweł Łopatka Liczba stron: 336 Data wydania...

sobota, 9 grudnia 2017

Jay Asher ,,13 powodów"

Tytuł: ,,13 powodów"
Autor: Jay Asher
Wydawnictwo: Dom Wydawniczy Rebis
Tłumacz: Anna Górska
Liczba stron: 272
Data wydania: 28.03.2017 r.
Data pierwszego wydania: 2007 r.



O tej książce zaczęło robić się głośno, a raczej o serialu, który był transmitowany mniej więcej w okolicy poprzedniego roku. Książka została wydana prawie 10 lat temu. Jednak dopiero popularność ekranizacji przyniosła sławę powieści. Co czwarty nastolatek kojarzy historię Hannah Baker. Nie chciałam być gorsza i postanowiłam przeczytać książkę. Serial również obejrzę, ale wszystko w swoim czasie.

Jay Asher to amerykański pisarz współczesnej powieści dla młodzieży. Był jednym z głównych publikacji w gatunku literatury młodych dorosłych. Jest to przede wszystkim autor poruszający w swoich książkach kwestie nurtujące młodych ludzi, a także opisujące otaczający nas świat.


Clay jest typowym nastolatkiem chodzi do szkoły, odrabia prace domowe, ogląda filmy i seriale tak jak każdy z nas. Zwykły chłopak. 
Jednak coś musi się wydarzyć, aby pojawił się w książce. Kto by chciał czytać książkę o niczym nie wyróżniającym się bohaterze, zwykłym szarym młodzieńcu? Nikt.
Wszyscy dobrze wiemy, że życie nie jest sprawiedliwe. Niedawno przyjaciółka Clay'a popełniła samobójstwo. 
,,Minus jest taki, że ludzie tak naprawdę nie wiedzą, co się dzieje w społeczności, w której żyją."
Wyobraźcie sobie, że ktoś z waszej szkoły kończy ze sobą. Szok, prawda? A co ma powiedzieć bliska jej osoba, zakochana w niej? Śmierć Hannah była dla Clay'a sporym ciosem.
Gdy już wszystko zaczyna się układać pod drzwiami chłopaka pojawia się tajemnicza przesyłka. Na pierwszy rzut oka zwykłe pudełko po butach w całości owinięte taśmą. Po rozpakowaniu okazuje się, że znalazły się w niej taśmy magnetofonowe. Jest ich siedem. Na sześciu z  nich są dwa nagrania, zaś na ostatniej jedno.
Bohater postanawia je odsłuchać, załamuje się gdy na pierwszej z nich słyszy głos Hannah. Gdy się okazuje, że dowie się dlaczego już jej nie ma na tym świecie, jest zdenerwowany jeszcze bardziej.
Jednak kasety nie trafiają tylko do Clay'a, lecz także do innych osób, które są powodami śmierci Hannah.
,,[...] ty czy zauważyłaś tę bliznę, to piętno które na mnie zostawiłaś?
A wy, pozostali, zauważyliście swoje? Gdzie tam.Głowę daję, że nie.
Ponieważ większość z nich nie da się dostrzec gołym okiem.”



Tego jeszcze nie było! Dziewczyna, która zostawia nagrania dotyczące jej samobójstwa? Świetny pomysł! Szkoda, że tak późno zauważony. Albowiem książka wyszła już dziesięć lat temu, dopiero serial z tego roku, nakręcony na jej podstawie, odniósł ogromny sukces, zachęcając młodzież do czytania. 
Przyznam, że ukazana historia jest ciekawa, zachęca nas do wyczekiwania zakończenia. Jednak nie jest najwybitniejszym dziełem. 
Powiedzenie, że historia jest typowa i przewidywalna, byłoby niedomówieniem. 
Kasety zawierają 13 nagrań, mówiących o powodach samobójstwa Hannah. Nie są one szczególne. Według mnie każda z nastoletnich osób przechodzi przez podobne problemy, które nie skutkują samobójstwem. Gdyby tak było należałoby objąć całą młodzież na świecie programem ochrony przed samobójstwami. Jednak ukazują nam nieobliczalność i drugą stronę ludzi.
,,Nikt nie wie ze stuprocentową pewnością, w jakim stopniu jego postępowanie odbija się na życiu innych. Bardzo często nie mamy choćby bladego pojęcia. Mimo to robimy, co nam się żywnie podoba."
Mimo tego jednego zastrzeżenia nie mam nic przeciwko tej książce, była całkiem przyjemna. Może niekoniecznie przyjemna, gdyż jest o samobójstwie, a także cierpieniu głównego bohatera: myślę, że można nazwać ją ciekawą i intrygującą. Jestem na tak!




Już niedługo na blogu:



Social media:
Fb-->https://www.facebook.com/Zapiski-Isi-542786129387331/
Ig--->isiaaa_n_books
Snapchat---->isiaaa_n

18 komentarzy:

  1. Szczerze mówiąc jak zaczęłam widzieć recenzję tej książki to byłam przekonana, że została ona wydana dopiero w tym roku, a tu taki szok 😲 Ja jeszcze jej nie czytałam ani nie oglądałam serialu, ale zrobię to w najbliższym czasie 😊

    Pozdrawiam,
    http://mieszkajaca-miedzy-literami.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  2. Często nie zauważamy problemów ludzi. Niektórzy mają słabą psychikę żeby samemu przejść nawet przez jak się wydaje "banalne" problemy nastolatków. Wszystkie wydarzenia z kaset dzieją się na świecie. Szukamy pomocy a ona nie nadchodzi. Chcemy od wszystkiego uciec, ale nie możemy. Tutaj została przedstawiona tragiczna historia, ale kto wie czy na świecie nie żyje dziewczyna czy chłopak o podobnych problemach. Ciężko jest się przystosować do społeczeństwa. Wiele młodych ludzi cierpi na depresję z takich powodów. Jestem zwolenniczką ekranizacji, ale lubię czytać też książki. Każdą z nich przeżywam na swój sposób. W tym przypadku oglądałam serial. Moim zdaniem daje nam dużo do myślenia. Pokazuje to czego nie chcemy widzieć. Cieszmy się, że są jeszcze tacy ludzie, którzy chcą podejmować się takich tematów jak samobójstwo, depresja, niezrozumienie. Pozdrawiam Titka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Serial rewelacyjny - książkę muszę jeszcze przeczytać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie jest odwrotnie :) Serial czeka, a książka przeczytana.
      Również pozdrawiam :D

      Usuń
  4. Widziałam parę odcinków serialu i mnie nie porwał... Może jakbym zaczęła od książki byłoby lepiej, bo teraz nie wiem czy po nią sięgnę :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kto wie, mam nadzieję, że serial mi się spodoba :D

      Usuń
  5. Chyba jestem bardzo zacofana. Ksiazki nie znam i serialu tez nie widzialam... ksiazka musi byc ciekawa. Pewnie pokazuje oblicze ludzkiej psychiki (tak mi sie wydaje). A uwazam ze takich informacji nigdy nie jest za malo. Mozemy cos z tego wyciagnac i kto wie czy sami nie zaczniemy inaczej traktowac innych lub nie zmieni sie nasze podejscie do wychowywania wlasnych dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe, wszystko ma wpływ na naszą psychikę :)

      Usuń
  6. Czytałam książkę i byłam nią zachwycona. Pokazuje idealnie postawe rodzica i nauczycieli. Pokazuje też jaka nam młodzież rośnie i jak ludzie są ślepi na cierpienie innych. A najlepiej ta książka oddaje to że człowiek nie jest niewinny krzywdząc giego człowieka slowem lub czynnem..

    OdpowiedzUsuń
  7. Poluje na tą książę od dawna i nie mogę się doczekać aż w końcu będzie moja! :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze powiedziawszy nie słyszałam, ani o książce, ani o serialu. Może jak dorwe książkę, to się skuszę.:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam, że najpierw obejrzałam serial, a potem zakupiłam książkę. Około rok temu widziałam "13 powodów", więc tak jakby dla przypomnienia przeczytam sobie książkę i będę miała swoje porównanie, czy jest jakaś różnica między książką i serialem :)
    Tak na marginesie serial mogę polecić! ♥
    http://lexxiajaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, ja jeszcze nie miałam okazji obejrzeć serialu, ale planuję to zrobić w 2018 roku

      Usuń