Polecany post

,,Szeptem" Becca Fitzpatrick

Tytuł: ,,Szeptem” Autor: Becca Fitzpatrick Wydawnictwo: Moondrive Tłumaczenie: Paweł Łopatka Liczba stron: 336 Data wydania...

czwartek, 27 lipca 2017

C.S. Lewis ,,Opowieści z Narnii"

,,We read to know we are not alone." Dzisiaj zaczynamy cytatem, którego słowa pochodzą od C.S. Lewsia, autora książek o których dzisiaj wam powiem. Jednak można go z łatwością odnieść do Opowieści z Narnii. Z niego możemy wywnioskować, że czytając wiemy, że nie jesteśmy samotni. I taka jest prawda. Czytając jedną z książek dzisiaj omawianych mamy przy sobie wielu przyjaciół.


Jak pewnie większość osób wie książka ,,Opowieści z Narnii. Lew. czarownica i stara szafa" jest lekturą szkolną. Więc tą część musiałam przeczytać dawno temu do szkoły.
Powiem szczerze, spodobała mi się.
Jednak nie chciałam czytać następnych części.
W telewizji oglądałam jedynie wyżej wymienioną ekranizację książki i ,,Opowieści z Narnii. Książę Kaspian". Nigdy nie chciałam oglądać ,,Podróż ,,Wędrowca do Świtu"".
 Jednak w ramach zakładu w 2017 roku przeczytałam wszystkie części.



Clive Staples Lewis znany jako C.S. Lewis zasłynął serią książek fantastycznych, Opowieści z Narnii. Brytyjskiego pisarza i filologa znamy również jako autor prac krytycznoliterackich, średniowiecznych oraz religijnych.
Był jednym z najbliższych przyjaciół J.R.R. Tolkiena, twórcy słynnej trylogii, Władcy pierścieni". To właśnie dzięki temu koledze nasz autor nawrócił się, a potem powstały liczne książki o Bogu i chrześcijaństwie. 
Opowieści z Narnii odniosły wielki sukces na całym świecie sprzedano ponad 120 milionów egzemplarzy, szacuje się, że obecnie sprzedają się w nakładzie miliona egzemplarzy rocznie.


Książki opowiadają o postaciach wędrujących do cudownej krainy, Narnii, która jest magiczną krainą. Jak dostać się do tej całej Narnii? Prosto, można przez szafę, metrem czy za pomocą magicznego pierścienia. Gdzie prawdziwym królem jest lew, Aslan, którego bardzo wszyscy szanują.
,,– A więc on jest groźny? – zapytała Łucja.

– Groźny? – powtórzył pan Bóbr. – Nie słyszałaś, co powiedziała moja żona? Oczywiście, że jest groźny. Ale jest dobry. Powiedziałem wam, że on jest Królem."
Narnia jest naprawdę niezwykła, mieszkają w niej centaury. To jeszcze nic. Gdybyśmy się
w niej znaleźli, moglibyśmy porozmawiać ze zwierzętami. Tak! To nie wigilijny mit, kiedy podobno zwierzęta mówią ludzkim głosem w Wigilię.
 Lecz niestety do Narnii ludzie trafiają, gdy krainie i tym cudownym zwierzętom grozi wielkie niebezpieczeństwo lub wielka misja do spełnienia.
Każdy obywatel Narnii musi się wykazać wielkim męstwem i chęcią przygody.

Opowieści składają się z części:
,,Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa"
,,Opowieści z Narnii. Książę Kaspian"
,,Opowieści z Narnii. Podróż ,,Wędrowca do świtu"
,,Opowieści z Narnii. Srebrne krzesło"
,,Opowieści z Narnii. Koń i jego chłopiec"
,,Opowieści z Narnii. Siostrzeniec czarodzieja"
,,Opowieści z Narnii. Ostatnia bitwa"

Książki wymienione są w takiej kolejności w jakiej pisarz je napisał i zostały wydane.
W rzeczywistości szósta część powinna być pierwszą, gdyż opowiada o początkach Narnii.
 Jednak w takiej kolejności jak przedstawiłam wyżej  czyta się fajnie. Cofamy się do przeszłości, poznając pełną historię.



Teraz mogę oficjalnie powiedzieć, że książki Lewisa mnie zachwyciły.
 Jest to cudowna opowieść o miłości, zaufaniu i przyjaźni.
 Jednak jest to też typowa fantastyka, która zabiera nas w inny świat, ciekawszy, lepszy.
Książki są skierowane do młodszych więc trzeba wybaczyć pisarzowi prosty i lakoniczny język.
Sama postać Aslana jest wzorowana na Chrystusie, który zmartwychwstaje, tak jak Aslan odradza się w opowieści związanej z czarownicą. Zaś ludzie w Narnii są nazywani córkami Ewy i Adama.

Osobom, które tak jak ja nie były pewne do przeczytania kolejnych części, naprawdę polecam. Niechęć zmieni się, chociaż momentami będzie narastała. Nie chciałam czytać następnych części z powodu zmiany bohaterów, która jednak okazała się naprawdę świetnym rozwiązaniem.










Fb-------->https://www.facebook.com/Zapiski-Isi-186967345042783/


6 komentarzy:

  1. Czytałam wszystkie części Narnii kiedy chodziłam do szkoły podstawowej :)

    chemiczna-pilotka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie. Dla mnie myśl o czytaniu kolejnych części była koszmarem ;)

      Usuń
  2. To były jedne z pierwszych książek, po których zaczęłam nałogowo czytać ! Super wspomnienia :D

    Zostawiłam obserwację :)
    Zapraszam do siebie:
    iskraczyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz racje warto przeczytac wszystkie czesci, ja jako dziewczynka bylam zakochana w magicznej Narnii <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety nie przeczytałam tej książki jako dziecko :)

      Usuń